friendsoftea.ca
Your browser version is outdated. We recommend that you update your browser to the latest version.

Friends of Tea

 I am a ceramic artist interested in  the Tea Ceremony!

This site is dedicated to the promotion of the values of the way of tea

Learn more>>

The Tea Ceremony promotes Hamony, Respect, and a pure heart

Learn More>>

Artist Statement

Energy within nature is abounding on the Saskatchewan prairies. Ihave many fond memories of being on the land with my grandfather as he farmed on the outskirts of Gravelbourg, a French settlement.

Early in my life, science was a passion. Later, my artwork evolved out of the integration and interconnectedness, I observed in nature. Clay became my medium of choice, as it more closely represents the archetypes of earth’s ancestral beginnings and transformations. The spiritual entities of a Conscientiousness maintains for me, all forms in the universe. Recent studies in Quantum Physics speak to these mysteries.

A ritualized approach to my art seeks to touch these underlying aspects of nature. First Nation people and I, believe that we need to harmonize our state of mind to the synchronicity of events for this reality to emerge. Thus the bulk of my work consists in an exploration of organic forms which are evolving or degenerating. Clay is well adapted to describing changes and movement in matter. This medium, sometimes awaken by the dreams of humanity, holds and slowlyreveals the hidden elements its cosmological evolution.

While I manipulate the clay not always enforcing my will, I observe the changes and try to captivate what it wants to express. My choice of surface preparation envelopes or undresses the form. I must nevertheless abandon the work to the caprices of fire. When I receive the pieces it slowly and subtlety divulge its secrets. There my then emerge in me and others a sense of longing and nostalgia.

DÉMARCHE ARTISTIQUE

Les esprits vivants d’une Conscience soutiennent les formes de l’univers. Les récentes découvertes de la cosmologie et de la physique parviennent maintenant à faire connaître ces connaissances. Par l’intermédiaire d’une approche ritualisée ma pratique artistique désire rejoindre ces aspects éphémères et mystérieux de l’existence. Comme artiste je crois qu’il est nécessaire d’harmoniser son état d’esprit à celui de la synchronicité des évènements afin de faire surgir de la matière sa réalité sous-jascente comme le font encore présentement plusieurs cultures aborigènes.

 

Ces phénomènes holistiques des communautés authoctones d’Amérique rejoignent parfois mon œuvre artistique. L’ensemble de mon œuvre consiste alors en une exploration des formes organiques en voix de croissance ou de dégénéressence. Selon moi, la terre, medium du céramiste, se porte bien à décrire les mouvements et les changements de la nature. Elle détient et révèle les archétypes de l’évolution cosmologique qu’éveillent parfois les rêves de l’humanité. Par comtre les dieux se réveillent difficilement et lentement de la matière.

 

Dans ce contexte je caresse l’argile, je la manie sans vouloir l’aggresser ou la forcer à ma volonté. C’est un processus de manipulation, d’observation des changements et de rétention de ce qu’elle veut exprimer. Je dois connaître le moment de terminer. Le gestuel et les accidents contribuent fortement à la composition des œuvres. Le choix des textures, du terreau et des colorants enrobent ou déenrobent les formes. Par la suite, je dois, humblement, abandonner mon œuvre aux caprices du feu. C’est en ouvrant le four que l’œuvre dévoile subtilement et lentement ses secrets. Et en dernier lieu, de la nostalgie peut ressurgir.